بررسی و تست موتور خودرو کارکرده قبل از خرید برای همه خریداران ماشین های دسته دوم اهمیت فراوانی دارد، چرا که این آزمایش یک فاکتور اصلی در تعیین میزان رضایت مندی مشتری از خرید و افزایش لذت رانندگی او است. به علاوه، هیچ شخصی دوست ندارد با هزینه های سنگین تعمیر و پیاده سازی موتور دست و پنجه نرم کند. در این مقاله 5 + 1 راهکار تجربه شده برای آزمایش موتور خودرو دسته دوم آورده شده است که توجه به آنها شما را کمک می کند تا خرید مطمئن تری داشته باشید.
دلایل اصلی آسیب دیدن موتور خودرو
علت های زیادی هستند که عمر موتور خودرو را کاهش می دهند و سبب ایجاد آسیب های ریز و درشت در پیشرانه می گردند.
نادیده گرفتن چراغ اخطار روغن، تعویض دیرهنگام روغن موتور خودرو و نادیده گرفتن نشتی روغن، ساده ترین و در عین حال شایع ترین دلیل آسیب موتور اتومبیل است. روغن موتور مهمترین عامل سلامت قطعات خودرو است و بی توجهی به آن سبب آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد.
از دیگر عوامل مهم خرابی موتور خودرو، عدم توجه به سیستم خنک کننده و نشتی آب اضافی به داخل موتور خودرو، سرعت بیش از حد و تعویض بد موقع دنده ها هستند. وارد شدن آب به موتور هنگام شستشو اتومبیل نیز شایع است. این کار را بهتر است توسط کارواش های حرفه ای و سیستم شستشو با بخار انجام گیرد.
تست موتور خودرو کارکرده، علائم خرابی موتور خودرو
خودرو به شکل های مختلفی ما را از آسیب دیدن مهمترین بخش خود با خبر می کند. روشن شدن چراغ های هشدار دهنده اولین نشانه امکان به وجود آمدن خرابی در موتور است و باید در اولین فرصت ایراد به وجود آمده در آن قسمت را برطرف کرد. خروج دود غیر طبیعی، عدم کشش خودرو در سربالایی ها و کم توان بودن پیشرانه هنگام گاز دادن، لرزش بدنه خودرو و سر و صدای غیر معمول ماشین می توانند از دیگر علائم جدی آسیب دیدگی قطعات موتور خودرو باشند که حتما باید در نظر گرفته شوند. حالا نوبت به ارائه راهکارهایی برای انجام تست موتور خودرو قبل از خرید ماشین دسته دوم رسیده است. لطفا ما را در این بخش نیز یاری کنید.
5 + 1 راه تست موتور خودرو کارکرده که حتما باید قبل از خرید خودرو آزمایش شوند
- تست اول – ابتدا ماشین را روشن کنید چند دقیقه صبر کنید تا ماشین به صورت درجا کار کند. سپس کاپوت را بالا بزنید. نباید هیچ دود یا بخاری مشاهده کنید. وجود دود به فرسوده بودن رینگ های پیستون و یا سیلندر خودرو اشاره دارد.
- تست دوم – روغن ماشین را چک کنید. ماشین را خاموش کنید. درب محفظه روغن را بردارید. نباید دودی از آن خارج شود. رنگ روغن موتور نیز باید بررسی شود. اگر رنگ آن شیری یا خاکستری باشد نشانه نشتی واشر سرسیلندر و وجود آب در موتور خودرو است. به وسیله گیج روغن، روغن ماشین را چک کنید، روغن نباید غلیظ و کثیف باشد.
- تست سوم – سومین روش تست موتور خودرو بررسی دود خارج شونده از اگزوز است. خروج دود آبی یا سفید از اگزوز نشان دهنده آسیب دیدگی موتور است. خروج دود آبی نشانه خرابی موتور و خروج دود سفید نشانه خرابی واشر سرسیلندر است.
- تست چهارم – ظاهر موتور را بررسی کنید تا از عدم وجود تعمیر در آن مطمئن شوید. به علائمی مانند روغن کاری جدید، لحیم کاری و در برخی موارد تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور شک کنید و دلیل آن را از فروشنده جویا شوید.
- تست پنجم – تست سرعت و دنده کشی را انجام دهید. دقت کنید که ماشین در سربالایی ها، به هنگام گاز دادن و تعویض دنده ها توان لازم را داشته باشد. به صدای موتور نیز در این لحظات توجه کنید تا از وجود ناهنجاری ها با خبر شوید.
روش آخر برای تست موتور خودرو کارکرده؛ جدیدترین و دقیق ترین روش
تست ششم کاملترین نوع از آزمایش های سلامت موتور است و به شکلی تمام تست های بالا را در بر میگیرد. در این آزمایش شما از کیت های تست سلامت موتور سی اس (CS) استفاده می کنید. این روش بسیار دقیق، موثر و بروز است. قیمت مناسبی دارد و ضمنا زمان زیادی را نیز از شما نخواهد گرفت (مدت زمان انجام آزمایش حدوداً 15 دقیقه است).
کیت تست موتور سی اس به انتشار گازهای ایجاد شده در موتور و مخلوط شدن آنها با آب موجود در سیستم خنک کننده موتور حساس است و شما را از وجود هرگونه نشتی در موتور خودرو با خبر می کند. تنها کافیست تا کیت حاوی محلول زرد رنگ را درون منبع انبساط (قمقمه آب) یا رادیاتور خودرو قرار دهید.
ماشین را روشن کنید و اجازه دهید تا موتور گرم شود و عقربه نشان دهنده دمای موتور خودرو به وسط متمایل گردد. حالا به موتور فرصت دهید تا به مدت 10 دقیقه به کار کردن ادامه دهد. سپس ماشین را خاموش کنید و کیت را با احتیاط از رادیاتور یا منبع انبساط خارج کنید. حالا زمان بررسی نتیجه آزمایش است.
نتیجه گیری تست
کیت تست حاوی محلول با تغییر رنگ خود میزان سلامت موتور خودرو را گزارش می کند. در این بخش تغییر رنگ و نشانه های آن را برای شما لیست می کنیم.
- رنگ کیت زرد یا زرد پررنگ، به معنی عدم وجود نشتی است.
- رنگ کیت تست خردلی یا نارنجی کمرنگ نشان دهنده نشتی کم موتور خواهد بود.
- رنگ نارنجی به نشتی متوسط موتور اشاره دارد.
- رنگ قرمز و قرمز تیره نیز به این معنا است که نشتی موتور زیاد است، و علاوه بر واشر سرسیلندر، سیلندر و بدنه نیز درگیر شده اند و باید بلافاصله اقدامات جدی برای جلوگیری از خرابی های بیشتر و تحمیل هزینه های اضافی صورت گیرد.
اگر می خواهید در مورد تست سلامت موتور سی اس اطلاعات بیشتری بدست آورید، سراغی از مقاله انجام تست سلامت موتور سی اس (CS)؛ مراحل و نکات مهم! بگیرید.
جمع بندی
تست موتور خودرو کارکرده، یکی از مهم ترین الزامات قبل از خرید ماشین دست دوم است. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهای مختلفی آشنا کنیم تا از سالم بودن موتور خودرو مورد نظر مطمئن شوید. آزمایش های فوق به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید در میان خودروهای مورد نظر خود برای خرید بهترین انتخاب را داشته باشید. سی اس موتور همیشه در کنار شما است.