مهمترین دغدغه خریداران اتومبیل های کارکرده، سلامت موتور خودرو خریداری شده است. انجام تست سلامت موتور سی اس (CS) کمک فراوانی به حل این درگیری ذهنی می کند. می پرسید چگونه؟! در این مقاله سعی می کنیم تا به این سوال به خوبی پاسخ دهیم و راهی کارآمد، ارزان و بی دردسر برای جلوگیری از خسارات زیان بار مالی را با شما در میان بگذاریم.
موتور خودرو؛ قلب تپنده ماشین شما!
موتور خودرو، قلب تپنده ماشین شماست که به آن جان و توان حرکت می بخشد. سلامت این قلب برای دارنده خودرو اهمیت وافری دارد چرا که بر اثر گذر زمان و دمای بالای ایجاد شده در این محفظه، کارایی موتور پایین می آید. بنابراین، به کنترل و مراقبت بیشتری نیاز خواهد بود.
موتور ماشین از سه بخش اصلی بدنه (بلوک)، سرسیلندر و واشر سرسیلندر تشکیل شده است. مراقبت و بهینه سازی این سه بخش برای آسودگی خاطر دارنده خودرو و جلوگیری از زیان های مادی بعضا فراوان و جبران ناپذیر الزامی است. پس خریداران باید قبل از خرید از وضعیت فعلی موتور، عدم وجود نشتی و آسیب دیدگی در آن مطمئن شوند. این دقیقا همان کاری است که انجام تست سلامت موتور سی اس برای شما انجام می دهد. قبل از اشنایی با این آزمایش و کیت های تست موتور CS، خوب است که کمی درباره بخش های اصلی موتور صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
محفظه احتراق، جایی که تمام این ماجراها از آن سرچشمه می گیرد!
در محفظه احتراق، هوا و سوخت ترکیب شده و اشتعال انجام می گیرد تا انرژی پتانسیل سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شود. مسلما دمای ایجاد شده در اثر این تبدیل انرژی بسیار بالا است به همین دلیل، بدنه (بلوک)، سرسیلندر و واشر سرسیلندر موتور را از موادی می سازند که در برابر این تغییرات دمایی مقاوم هستند.
بلوک سیلندر جداره محفظه احتراق است و سرسیلندر به بالای آن بسته شده است. حالا ما فضای مورد نیاز برای انجام احتراق را در اختیار داریم. فضای بین سرسیلندر و بدنه موتور به وسیله قطعه بسیار مهمی به نام واشرسرسیلندر پر می شود. این واشر وظیفه آب بندی، هدایت، جلوگیری از مخلوط شدن مایعات موتور از یکدیگر و مقاومت در برابر تغییرات دمایی حاصل از احتراق را بر عهده دارند.
واشر سرسیلندر مانعی ایجاد می کند تا گازهای ایجاد شده در محفظه احتراق، با مایع سیستم خنک کننده موتور ادغام نشوند. پس می توان نتیجه گرفت که واشر سرسیلندر، هم در معرض دمای بسیار بالای موتور و هم در معرض دمای بسیار پایین مایع سیستم خنک کننده قرار دارد. این طیف دمایی گسترده، به مرور زمان سبب می شود تا این قسمت از موتور کیفیت کاری خود را از دست بدهد، به آرامی منافذی در آن ایجاد شود و در صورت سهل انگاری به اصطلاح بسوزد که بسیار زیان بار خواهد بود.
نقش انجام تست موتور سی اس (CS) در جلوگیری از متضرر شدن خریداران خودرو
سلامت سه بخش اصلی موتور، مسئله بسیار مهمی است که هنگام کارشناسی، عیب یابی و خرید خودروی دست دوم باید به آن توجه کرد، چرا که کارکرد نامناسب این سه قطعه و عدم توانایی در عیب یابی دقیق آنها، به تحمیل هزینه اضافی بر خریدار و متضرر شدن او منجر خواهد شد. با این حال، خبر خوب این است که انجام تست سلامت موتور سی اس می تواند از این خسارت جلوگیری کند.
برای جلوگیری از آسیب بدنه و سرسیلندر موتور، توصیه می شود که سلامت واشر سرسیلندر خودرو در هر صد هزار کیلومتر مورد ارزیابی قرار گیرد. اما بهنگام خرید و کارشناسی خودروی کارکرده نیز این امر حتما باید انجام پذیرد چرا که شما هیچ ایده ای از نوع نگهداری فروشنده از ماشین ندارید.
کیت تست سلامت موتور سی اس طراحی شده تا شما را در عیب یابی موتور خودروتان یاری کند. این کیت هرگونه نشتی ایجاد شده در اتاق احتراق موتور را تشخیص داده و آن را به کمک شاخص تغییر رنگ مشخص می کند. این کیت ها حاوی مایع خاصی هستند که به گازهای ایجاد شده در اتاق احتراق حساس است. با قرار دادن کیت در مسیر گردش آب خودرو، نشت گاز به سیستم خنک کننده را تشخیص داده و آن را گزارش می دهد.
چگونگی انجام تست سلامت موتور سی اس (CS)
قبل از هر چیز توجه داشته باشید که انجام این آزمایش می تواند توسط هر فردی انجام گیرد. فقط کافی است تا مطابق دستورالعمل های ذکر شده در بسته حاوی کیت توجه کنید و آنها را مو به مو اجرا کنید. کیت تست از دو بخش اصلی تشکیل شده است. جداره ای پلاستیکی که امکان عبور گازهای اتاق احتراق را فراهم می کند و مایع تست که نسبت به این گازها حساس بوده و میزان نشتی را با تغییر رنگ نشان می دهد. حالا به بخش هیجان انگیز مبحث خود یعنی انجام تست سلامت موتور سی اس رسیده ایم. با ما همراه باشید تا شما را با مراحل انجام تست و چگونگی عملکرد آن آشنا کنیم.
- مرحله اول – ابتدا کیت تست حاوی محلول زرد رنگ را در رادیاتور و یا منبع انبساط (قمقمه آب) خودرو قرار دهید. دقت داشته باشید که قسمت نازک و انتهایی کیت بیرون بماند و قسمت حاوی مایع زرد رنگ تماسی کامل با آب داشته باشد.
- مرحله دوم – خودرو را روشن کنید تا دمای موتور خودرو به حدی برسد که فن رادیاتور شروع به کار کند. در این مرحله نشانگر دما به خط وسط رسیده است. حالا باید 10 دقیقه صبر کنید و به خودرو اجازه دهید تا به کارکردن ادامه دهد.
- مرحله سوم – پس از اتمام ده دقیقه موتور را خاموش کنید. اگر موتور بیش از حد گرم شده باشد کمی صبر کنید تا از میزان دمای آن کاسته شود. سپس به آرامی و با احتیاط درب قمقمه یا رادیاتور را باز کرده و تست را خارج کنید. اگر تمام مراحل به خوبی انجام گرفته باشد کیت تست موتور سی اس گرم خواهد بود. این امر نشان می دهد که گردش آب در سیستم خنک کننده موتور به خوبی انجام شده است. حال وقت نتیجه گیری است.
تعیین نتیجه پس از انجام تست سلامت موتور سی اس
در این مرحله، کیت تست آماده است که با تغییر رنگ خود میزان سلامت موتور خودرو را به شما نشان دهد. اگر پس از انجام آزمایش رنگ کیت زرد یا زرد پررنگ بود، بدین معنا است که هیچ نشتی وجود ندارد. اگر رنگ کیت تست به خردلی یا نارنجی کمرنگ تغییر کرد، نشان دهنده این است که موتور کمی نشتی دارد.
رنگ نارنجی نشان دهنده نشتی متوسط و رنگ قرمز به این معنا است که نشتی موتور زیاد است، هر چه قرمز تیره تر باشد میزان نشتی بیشتر است. این امر نشان می دهد که علاوه بر واشر سرسیلندر؛ سیلندر و بدنه نیز درگیر شده اند. در این صورت، باید سریعا اقدامات اولیه توسط مکانیک انجام پذیرد تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.
کلام پایانی
مراقبت از سلامت موتور خودرو بسیار اهمیت دارد چرا که آسیب به آن، هزینه بر است و اگر از فرآیند تخریب جلوگیری نشود، شما شاهد آسیب شدید و متاسفانه تعویض موتور خودرو خواهید بود. این امر سبب افت شدید قیمت ماشین و تحمیل هزینه های بسیار می گردد. با این حال، جلوگیری از این آسیب ها بسیار ساده و ارزان قیمت است و انجام تست سلامت موتور سی اس (CS) می تواند به راحتی این دغدغه را برطرف کند.