عیب یابی واشر سرسیلندر؛ نشانه های سوختن واشر سرسیلندر | سی اس موتور

عیب یابی واشر سرسیلندر
عیب یابی واشر سرسیلندر موتور خودرو اهمیت فراوانی برای صاحبان و خریداران اتومبیل های کارکرده دارد. در این مقاله شما به ساده ترین شکل ممکن با قطعه واشر سرسیلندر، نحوه کارکرد این قطعه و روش های عیب یابی آن آشنا می شوید. زمان لازم برای مطالعه این مقاله تنها 5-7 دقیقه خواهد بود.

چرا عیب یابی واشر سرسیلندر موتور پر اهمیت است؟ این قطعه اهمیت ویژه ای برای بدست آوردن بالاترین بازده از موتور خودرو دارد و بی توجهی به خرابی و یا به اصطلاح سوختن آن برابر است با هزینه های بسیار بالای مالی که گریبان گیر دارنده خودرو خواهد شد. قبل از رفتن به سراغ اصل مطلب (نحوه تشخیص و عیب یابی) خوب است که با یک سری از مقدمات آشنا شوید اول به سراغ آشنایی با قطعه و نقش آن در بهبود عملکرد موتور برویم. با ما همراه باشید.

واشر سرسیلندر و نقش آن در افزایش بازدهی موتور اتومبیل

واشر سرسیلندر قطعه ای است که در فضای بین سرسیلندر و بدنه (بلوک) موتور قرار می گیرد. در بیشتر پیشرانه های امروزی، این قطعه از فولاد چند لایه (MLS) ساخته می شود. البته مدل های کامپوزیتی، مسی و الاستومری نیز در برخی اتومبیل های قدیمی تر بسته به نوع و مدل خودرو نیز کاربرد دارند.

در موتورهای چهار سیلندر خطی از یک واشر سرسیلندر استفاده می شود ولی در موتورهای شش و هشت سیلندر خورجینی، شاهد دو عدد از این قطعه هستیم. جنس این قطعه به گونه ای است تا بتواند در برابر نوسانات، فشار و تغییرات دمایی موجود در موتور خودرو مقاومت کند. اما نقش واشر سرسیلندر در موتور خودرو چیست؟

واشر سرسیلندر وظیفه آب بندی فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. آب بندی در اینجا به این معنی است که این قطعه از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن پیشرانه جلوگیری کند. به این ترتیب از مخلوط شدن گاز، آب و روغن در داخل فضای موتور جلوگیری می شود. ترکیب این مواد با یکدیگر سبب کاهش شدید قدرت و بازده موتور خواهد شد. خرابی واشر سرسیلندر معمولا به سه صورت سوختن، نیم سوز شدن و یا واشر ترساندن گزارش می شود. حالا این سوال مطرح می شود که دلیل سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟

عیب یابی واشر سرسیلندر + علایم و نشانه ها

چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟

گفتیم که یکی از مهمترین وظایف واشر سرسیلندر ایجاد مانع در برابر مخلوط شدن گازهای حاصل از اتاق احتراق با مایع سیستم خنک کننده موتور است. این امر به این معنا است که این قطعه به طور همزمان در معرض دمای بسیار بالای موتور و دمای پایین آب درون سیستم خنک کننده است.

قرار گرفتن در معرض این طیف دمایی گسترده، به مرور زمان سبب کاهش کیفیت واشر سرسیلندر و ایجاد روزنه و خوردگی در آن می شود و در ادامه سبب می شود که این قطعه به اصطلاح بسوزد. رانندگی طولانی مدت در ترافیک و فشار زیاد به موتور در فصل گرما، نقص عملکرد پروانه، نقص فنی در واتر پمپ و ترموستات سبب افزایش فشار بر واشر سرسیلندر و نقص در عملکرد این قطعه می شوند. اینجا است که عیب یابی واشر سرسیلندر موتور خودرو اهمیت ویژه ای پیدا می کند. خب، حالا ببینیم که واشر سوزی چه علایمی دارد.

عیب یابی واشر سرسیلندر موتور اتومبیل از روی علائم و نشانه ها

وجود ایراد در عملکرد این قطعه علائم و نشانه هایی را ایجاد می کند که قابل دیدن و حس کردن هستند. عیب یابی واشر سرسیلندر موتور با مشاهده هر یک از نشانه های زیر باید انجام شود.

  • داغ کردن مکرر موتور خودرو می تواند از نشانه های اولیه سوختن واشر سرسیلندر باشد. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که مایع خنک کننده مکررا در معرض گازهای داغ ایجاد شده در موتور قرار می گیرند و تبخیر می شود. داغ کردن موتور را جدی بگیرید چرا که اهمال در چک کردن وضعیت موتور می تواند سبب آسیب به اجزای دیگر موتور و اتومبیل شود.
  • اگر شاهد خروج گازهای سفید رنگ از اگزوز خودرو بودید، به احتمال بسیار زیاد مایع خنک کننده موتور اتومبیل به اتاق احتراق نفوذ کرده است. این امر به طور طبیعی به هیچ وجه نباید اتفاق بیافتد.
  • از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر سفید یا شیری شدن روغن موتور است که در اثر ادغام روغن موتور با آب رخ می دهد و به اصطلاح آب و روغن قاطی می شوند. مخلوط شدن آب و روغن سبب می شود تا روغن کاری قطعات داخلی موتور به خوبی انجام نشود. این اتفاق منجر به آسیب دیواره سیلندرها و بلبرینگ‌ های میل لنگ و میل سوپاپ خواهد شد. همچنین وجود آب در محفظه موتور سبب افت بازده آن و زنگ زدن قطعات داخلی می گردد.
  • وجود حباب در داخل رادیاتور نیز می تواند نشان دهنده نشتی و از علائم ترساندن واشر سرسیلندر باشد. این حباب ها همان گازهای ایجاد شده در محفظه احتراق هستند که بایستی از طریق اگزوز خارج شوند. اما از آنجا که واشر نتوانسته وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، گازها وارد سیستم خنک کننده و رادیاتور شده اند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا میزان دقیق خسارت به واشر سرسیلندر امکان پذیر است؟

عیب یابی واشر سرسیلندر با سی اس موتور تست

عیب یابی واشر سرسیلندر موتور به کمک تست سلامت موتور سی اس (CS)

کارشناسان و مکانیک های باتجربه با کنار هم قرار دادن علائم و نشانه ها، ایرادات را تشخیص می دهند. اما هیچ فردی نمی تواند دقیقا بیان کند که میزان آسیب وارده چقدر است. خبر خوب این است که ما می توانیم به شما راهکاری علمی جهت تست واشر سرسیلندر ارائه دهیم که به شما کمک می کند تا قبل از بروز هر ایرادی در موتور و بروز علائم و نشانه ها از کوچکترین نشتی ها با خبر شوید.

عیب یابی واشر سرسیلندر موتور ماشین به کمک تست سلامت موتور سی اس، علاوه بر پیشگیری از آسیب ها و خسارات مالی بیشتر به مالک خودرو، خریداران اتومبیل های کارکرده و کارشناسان را یاری می دهد تا از کیفیت ماشین خریداری شده و قیمت گذاری منصفانه مطمئن شوند. شما می توانید تنها در 10 دقیقه از میزان نقص و نشتی واشر سرسیلندر آگاه شوید. کیت های تست سلامت موتور CS بسیار دقیق هستند و کیفیت بالایی دارند. به علاوه قیمت آنها نیز مناسب است. چه چیزی بهتر از این!

کلام پایانی

واشر سرسیلندر عضوی بسیار مهم برای اتومبیل است و آسیب به آن می تواند بخش زیادی از سیستم و توان حرکتی خودرو را درگیر کند. بنابراین، مراقبت از این بخش بسیار اهمیت دارد. راه های زیادی برای تشخیص واشر سوزی وجود دارند اما هیچ یک از آنها میزان دقیق خسارت را مشخص نمی کنند. با این حال، ما به شما یک راه حل دقیق و علمی را پیشنهاد می کنیم و این راهکار چیزی به جز انجام عیب یابی واشر سرسیلندر موتور توسط کیت های تست موتور سی اس نیست. با ما تماس بگیرید تا شما را با این محصول کارآمد بیشتر آشنا کنیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *