جوش آوردن موتور ماشین؛ راهکارهای جلوگیری و اقدامات لازم

جوش آوردن موتور ماشین؛ راهکار های جلوگیری و اقدامات
جوش آوردن ماشین جزء اتفاقاتی است که اکثر رانندگان با آن مواجه می شوند. اگر چه این اتفاق می تواند زیانبار باشد ولی خبر خوب این است که در اکثر مواقع می توان ار رخ دادن آن جلوگیری کرد. با این حال اگر این اتفاق برای شما نیز رخ داد، اصلا جای نگرانی نیست. خونسردی خود را حفظ کنید و راهکارهای ارائه شده در این مقاله را اجرا کنید. مطمئنا خطرات و زیان ها به حداقل خواهد رسید. مدت زمان مطالعه این مقاله حدوداً 10 دقیقه است. (اگر زمان کافی برای خواندن تمام مقاله را ندارید، بر روی لینک های مشخص شده در باکس حاوی فهرست محتوا کلیک کنید تا به بخش مورد نظر بروید)

جوش آوردن موتور ماشین شاید در ابتدا کمی ترسناک باشد. اما اتفاقی است که حداقل یک بار هر راننده ای با آن مواجه می شود. در حالی که به وجود آمدن این اتفاق می تواند خطرناک باشد و خسارات مالی شدیدی را شامل شود، اما پیشگیری کردن نیز بسیار راحت است. با انجام چند کار ساده می توانید احتمال به وجود آمدن این اتفاق را به حداقل برسانید. سی اس موتور تمام نکات مهم برای پیشگیری و اقدامات لازم به هنگام جوش آوردن خودرو را با شما در میان می گذارد. لطفاً با تست موتور سی اس همراه باشید.

چرا موتور ماشین جوش می آورد؟

بارز ترین نشانه جوش آوردن، رسیدن نشانگر آمپر آب به خط قرمز و بیرون آمدن بخار از زیر کاپوت است. عوامل متعددی نیز وجود دارند که شرایط را برای جوش آوردن خودرو مساعد می کنند. رانندگی در هوای گرم و در ترافیک (رانندگی با دنده سنگین)، استفاده از کولر به مدت زیاد، استفاده از مایع خنک کننده نامناسب و… محرک های موثری برای بروز این اتفاق هستند و ممکن است به نقص در سیستم خنک کننده موتور منجر شوند. بیایید با هم این دلایل اصلی جوش آوردن موتور خودرو را بررسی کنیم.

بدون شک خرابی رادیاتور رایج ترین نقص و دلیل جوش آوردن موتور خودرو است، اما من دوست دارم به یکی دیگر از خرابی ها بپردازم که برای خود من اتفاق افتاده است. پس اولین مورد را به خرابی ترموستات اختصاص می دهیم.

خرابی ترموستات و رابطه آن با جوش آوردن موتور ماشین

ترموستات ماشین وظیفه دارد تا دمای موتور را در محدوده عملکردی معینی (حدود 85 درجه سانتیگراد) نگه دارد و دمای موتور را تنظیم کند. اگر این قطعه دارای مشکلی شود سه امکان به وجود خواهد آمد.

اول اینکه ترموستات در حالت باز قرار بگیرد که در این حالت شما مشکل چندانی نخواهید داشت با این حال شما عملکرد مناسبی از بخاری در زمستان نخواهید گرفت. اگر ترموستات در حالت بسته خراب شود، اتومبیل سریعا جوش خواهد آورد. اگر به صورت نیمه باز باقی مانده باشد، چرخش سریع و کامل آب بخوبی انجام نمی شود و در شرایطی مانند رانندگی در ترافیک و سربالایی که فشار زیادی به موتور آورده می شود، شاهد جوش آوردن ماشین خواهید بود.

با تعویض ترموستات این مشکل حل خواهد شد.

خرابی رادیاتور و فن آن

گرفتگی مسیر حرکت آب، شکستگی، ترک خوردگی، وجود مشکل در عملکرد فن رادیاتور و عواملی از این دست، سبب کاهش بازده رادیاتور خواهد شد.

وجود ذرات گرد و غبار، رسوب آب و ذرات دیگر مانند زنگ زدگی ها، به مرور زمان منجر به گرفته شدن مجرای آب رادیاتور و در نهایت بسته شدن آن می شود. به وجود آمدن نقص در کارکرد فن نیز مانع هدایت هوا به سمت رادیاتور می گردد که به نوبه خود از خنک شدن آب رادیاتور جلوگیری می کند. هر دو این ایرادات نقش بسیار پررنگی در خرابی سیستم خنک کننده و جوش آوردن موتور ماشین ایفا می کنند.

تاثیر خرابی رادیاتور و فن آن در جوش آوردن ماشین

نقش خرابی واتر پمپ در جوش آوردن موتور ماشین

واتر پمپ یا پمپ آب، وظیفه به گردش در آوردن آب رادیاتور را بر عهده دارد. از همین رو اهمیت بسیار بالایی در سلامت سیستم خنک کننده دارد. وجود هرگونه مشکل در این قطعه، سبب توقف گردش آب و در نتیجه جوش آوردن اتومبیل می شود.

وجود نشتی در اتصالات سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده شامل بخش ها و اتصالات مختلف است. وجود روزنه و نشتی در واشر سرسیلندر، واترپمپ، شلنگ ها و اتصالات دیگر سبب خالی شدن مایع خنک کننده و از کار افتادن سیستم خنک کننده می گردد.

شل بودن یا پاره شدن تسمه پروانه

وظیفه این تسمه چرخاندن پروانه فن خودرو است. شل بودن یا پاره شدن آن توان فن را می گیرد و در خنک شدن آب به صورت مناسب جلوگیری می کند. با مشاهده هر نوع آسیب در تسمه پروانه اقدام به تعویض آن کنید. توجه داشته باشید که هیچگاه نباید تسمه را چرب کنید، زیرا ممکن است از مدار خود خارج شود و مشکلات زیادی را برای شما به همراه آورد.

رابطه کم بودن سطح روغن موتور با جوش آوردن خودرو

از دیگر وظایف روغن موتور، کمک به خنک کردن موتور خودرو است. کم شدن بیش از حد سطح روغن موتور و یا از دست دادن کیفیت مناسب، این وظیفه را دچار اختلال می کند. جالب است بدانید که حدود 75 درصد گرمای اضافی از طریق روغن به بیرون منتقل می شود.

نکته: اگر با اضافه کردن روغن موتور به سیستم، مشکل پایین آمدن سطح آن برطرف نشد، احتمالا شما با مشکلاتی اساسی از قبیل نشتی روغن از موتور، خرابی واشر سوپاپ ها و پارگی رینگ پیستون مواجه هستید.

عواقب جوش آوردن موتور ماشین و نادیده گرفتن علائم

جوش آوردن مکرر خودرو عواقب زیان بار فراوانی را به همراه خواهد داشت. بنابراین به هیچ وجه نباید در تشخیص و رفع زود هنگام خرابی ها درنگ کرد. این اتفاق سبب داغ شدن بیش از حد موتور ماشین و اتصالات آن می شود و سهل انگاری در رفع مشکل می تواند به آسیب های زیر منجر شود.

  • اولین بخش هایی که در معرض این آسیب ها قرار می گیرند، واشرها و لاستیک های عایق کننده موتور هستند.
  • این گرما می تواند سبب آسیب به رادیاتور و آسیب به بدنه آن شود.
  • گرما ایجاد شده سبب تورم فلزات موجود و تغییر شکل آنها می شود.
  • و در نهایت منجر به ایجاد شدیدترین خرابی، یعنی آسیب دیدگی واشر سرسیلندر، پیستون ها و سیلندر اتومبیل خواهد شد. این اتفاق هزینه های مالی فراوانی را به دنبال دارد. پس حتما آن را جدی بگیرید.

جلوگیری از جوش اوردن ماشین

راه های پیشگیری از جوش آوردن موتور خودرو

راه های پیشگیری از جوش آوردن خودرو بسیار ساده است و اگر اتفاق خاص و پیشبینی نشده ای (مانند قفل شدن ترموستات) پیش نیاید با رعایت همین چند نکته ساده می توانید از به وجود آمدن این خطر جلوگیری کنید.

  1. رادیاتور و اتصالات آن را به طور دوره ای چک کنید تا از عدم وجود نشتی در سیستم مطمئن شوید.
  2. از مایع خنک کننده با کیفیت استفاده کنید و سطح آن را (به خصوص در ماه های گرم سال) در محدوده استاندارد نگه دارید.
  3. از سالم بودن وضعیت فن رادیاتور اطمینان حاصل کنید.
  4. هواگیری صحیح و اصولی رادیاتور (حدودا هر سه ماه یکبار) فراموش نشود.

راهکارهای عملی بعد جوش آوردن موتور ماشین

گفتیم که جوش آوردن موتور ماشین، می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد. انجام مراحل فوق می تواند شما را تا حدود زیادی از این خطر محافظت کند. با این حال، همیشه وجود یک پلن بی لازم است. حال به این سوال پاسخ دهیم که اگر به هر دلیلی ماشین جوش آورد چه کنیم؟

  • قدم اول حفظ خونسردی است. ماشین را با نهایت احتیاط به کنار خیابان هدایت و سپس توقف کنید.
  • ماشین را یک دفعه خاموش نکنید تا حرکت آب در رادیاتور ادامه داشته باشد.
  • اگر کولر روشن است آن را خاموش کنید. (می توانید بخاری را روشن کنید تا گرمای موتور از طریق آن تا حدودی خارج شود.)
  • شیشه ها را پایین بکشید.
  • در کاپوت را باز کنید. اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان این دو کار را انجام ندهید:
  1. از باز کردن درپوش رادیاتور به شدت خودداری کنید.
  2. از ریختن آب بر روی موتور پرهیز کنید.
  • فن رادیاتور را بررسی کنید. در صورت سالم بودن فن نوبت به بررسی آب موجود در رادیاتور می رسد.
  • بر روی رادیاتور آب بریزید.
  • ماشین را خاموش کنید و کمی منتظر بمانید تا از شدت دما کاسته شود.
  • سپس با احتیاط در رادیاتور را باز کرده و آن را با آب پرکنید. (همیشه کمی محلول خنک کننده در ماشین داشته باشید در این مواقع می تواند کارساز باشد.)
  • بررسی کنید که رادیاتور و اتصالات نشتی نداشته باشند. (اگر فن سالم و آب درون رادیاتور نیز به اندازه کافی باشد، مشکل می تواند از بخش هایی نظیر واتر پمپ، ترموستات، واشر سرسیلندر باشد. احتمال وجود هوا در رادیاتور و مسدود شدن مجرای عبور آب نیز وجود دارد.) در این شرایط ماشین باید به تعمیرگاه انتقال یابد. عزیزان همکار در امداد خودرو می توانند در این شرایط به شما کمک فراوانی کنند.

سخن پایانی

به هنگام جوش آوردن موتور ماشین، حفظ خونسردی حرف اول را می زند. اگرچه این کار سخت است اما مطمئن باشید که بیشترین کمک را برای کنترل شرایط به شما خواهد کرد. به نکاتی که گفته شد عمل کنید تا از به وجود آمدن این اتفاق تا حد امکان پیشگیری کنید. با این حال اگر با این حادثه مواجه شدید، نگران نشوید. راهکارهای گفته شده را انجام دهید تا آسیب به کمترین میزان خود برسد.

امیدواریم که همیشه از خطر و آسیب در امان باشید. خیلی خوشحال می شویم تجربه های خود را به هنگام جوش آوردن خودروتان با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. مطمئنا سبب افزایش سطح دانش و بالاتر رفتن میزان یادگیری خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *